Hanoi, Halongbay en Tin Ninh Binh - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Annemieke Dijk - WaarBenJij.nu Hanoi, Halongbay en Tin Ninh Binh - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Annemieke Dijk - WaarBenJij.nu

Hanoi, Halongbay en Tin Ninh Binh

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

25 November 2013 | Vietnam, Sa Pá

Het is een korte vlucht van Bangkok naar Hanoi maar we komen in een totaal andere wereld terecht. Om van A naar B te komen hebben mensen hier een scooter, er reken maar uit: er wonen hier 6,5 mio mensen. Op de weg contante stroom van scooters, auto’s en busjes. De maximumsnelheid is hier 40 km per uur, daar houden de mensen zich aan maar daar blijft het bij. Oversteken betekent hier: met gevaar voor eigen leven, in een groepje elkaar vasthouden en op de een of andere manier werkt dat. Je zou ons eens moeten zien. Eten doet iedereen hier op straat, overal zie je geïmproviseerde keukentjes, vaak niet meer dan een pruttelende ketel en een wok boven wat brandende kooltjes met daarnaast wat bakjes met ingrediënten. We zijn in Vietnam!
Onze dagexcursie in Hanoi starten we al vroeg met een bezoek aan het Ho Chi Ming mausoleum. In de wereld zijn er drie mausoleums van de grote communistische leiders. In Beijing zagen we eerder al Mao, nu dan de stichter van Vietnam: oom Ho. Keurig netjes in rijtjes stelt iedereen op, wij ook. 2 aan 2 mogen we dan met zo’n 20 personen naar de ingang lopen. Het mausoleum is een gigantisch groot gebouw op een nog gigantischer groot plein. De leider wordt zo al meer dan 40 jaar aan het publiek getoond. Hoelang zal dit nog duren…
Achter het mausoleum bevinden zich de vertrekken van de leider, geen pracht en praal maar sober en klein. Er is wel een wat groter residentieel “paleis”. Vandaag is het in Vietnam een nationale feestdag want het is er erg druk, zo ook bij de tempel van de literatuur. Deze tempel genaamd Van Mieu is misschien wel het mooiste bouwwerk van Hanoi. De studenten zitten vlak voor hun tentamens en het kan geen kwaad om dan vooraf te bidden.... De tempels hier staan in geen verhouding met de tempels in Bangkok, alles is veel soberder. Voor de lunch bezoeken we nog een etnologisch museum waar we al een beeld krijgen van de vele volken van Vietnam. De heerlijke lunch eten we bij de Treu Viet. Uitbuiken doen we tijdens een poppenshow in het water, een leuke traditie maar wel een beetje kitsch. De The Hux brug over het Hoan Kiem meer leidt naar de Jadebergtempel. Er is een legende over een zwaard en een schildpad, daarom wordt de schildpad in deze tempel vereerd. Het wordt al bijna donker als we plaats nemen in de Riksja’s. Het komende uur gaat als een film aan me voorbij” tussen de scooters en busjes, pruttelende ketels, groepjes mensen aan het eten, fietsen met manden, zo eindigt de film bij ons hotel.

De rit naar de baai van Halong duurt bijna 4 uur. Onderweg is er veel te zien, het is wat somber weer en dat maakt alles er nog grauwer uitziet. Maar als we de Halong Bay naderen komt de schoonheid van de natuur in beeld. Deze baai staat op de werelderfgoedlijst. Onze reistassen zijn achtergebleven in het hotel in Hanoi, met een rugtas voor 1 nacht stappen we aan boord van de boor de Victory. Regelmatig verlaten we de boot met kleinere bootjes. Zo bekijken we de grotten, een lagoon met aapjes en klimmen we 30 meter omhoog om het bekende plaatje te schieten zoals Unesco de Halongbay aan de wereld presenteert. Dat klimmen was bijna voor niets geweest met mijn temp, de schemer trad namelijk al in. Het eten op de boot is een groot feest, veel vis en schaaldieren, de garnalen worden aan tafel voor je gepeld. Zo varen we de volgende dag weer terug naar de haven met deze mooie beelden in ons geheugen. Op de terugweg bezoeken we nog een huis en tuin van een beroemde Vietnamese kunstenaar. Hij heeft van zijn domein een soort museum gemaakt van Vietnamese kunst. Hier in Vietnam doet de overheid niets aan het behoud van cultureel erfgoed, het ethologisch museum wat wij bijvoorbeeld in Hanoi bezochten wordt gesponsord door Frankrijk (Vietnam was vroeger kolonie van Frankrijk) In ieder geval heeft de kunstenaar hier een prachtige collectie verzameld maar dat kan ook wel als je hoort dat zijn werken in Europa voor 40.000 euro worden verkocht. Na aankomst in Hanoi eten we bij een pizzeria, het lokale eten is heerlijk maar elke lunch spring-rolls, gewokte kip en rijst is wel erg veel van hetzelfde. Wie zin heeft loopt ook nog even mee naar de avondmarkt, tenminste als we er kunnen komen want het oversteken blijft een belevenis….

Vandaag staat Tinh Ninh Binh op het programma. We zijn benieuwd want dit zou erg veel lijken op het Karstgebergte wat we in China hebben gezien. Hier noemen ze het ook wel Halongbay op het land. Met kleine roeibootjes varen we door dit prachtige landschap van hoge kalksteenrotsen en we varen er zelfs onderdoor door grotten, erg fraai allemaal. We zitten deze dagen veel in het busje en dat is soms vermoeiend maar je ziet wel veel onderweg. De wegen zijn slecht en er wordt ontzettend veel gebouwd maar daar moet helaas ook veel voor wijken. De huizen zijn veelal in slechte staat en soms denk ik wel eens, zijn we nu aan het bouwen of aan het afbreken (alsof er een aardbeving heeft plaatsgevonden). En overal zie je mensen op straat in groepjes bij elkaar, etend bij de geïmproviseerde keukentjes. Handel door de lokale bevolking is op kleine schaal toegestaan maar de groothandel is alleen voor de rijke partijgenoten….

Momenteel zit in de nachttrein naar sapa. Hier zullen we de komende 3 dagen de bergvolkeren en hun cultuur gaan bewonderen. Na het drukke Hanoi kijken we daar naar uit!

• 25 November 2013 - 12:30

Dorette:

wow .... deze reis vol met tegenovergestelden van het gestructureerde westen ... wat n belevenis!!
    Enjoy!!!!

• 25 November 2013 - 13:06

Wil:

Gaaf Annemieke wat jullie nu weer allemaal mogen meemaken en beleven.
    Ook mooi dat wij door de verhalen een beetje mogen wegdromen en meebeleven wat jullie ervaren, ook al is dat niet terecht want je moet dit in werkelijkheid ondervinden.
    Toch kan ik me gedeeltelijk er wel iets bij voorstellen,zeker de hectiek, de armoede en soberheid in die landen.Maar wat mij het meest is bijgebleven is de vriendelijkeid,spontaniteit en tevredenheid van de Azieaten.Altijd wel een glimlach of vriendelijk gebaar.
    Ik verwacht dat dat in Vietnam niet anders is dan in Thailand.
    Bedankt voor je mooie reisverslag en ik kijk weer uit naar het volgende!
    Geniet ervan wereldreizigers , en groetjes aan allemaal.

• 25 November 2013 - 13:09

Wil:

Ps ik was nog vergeten dat je weer prachtige foto's hebt gemaakt.
    Mooi voor de collage weer.
    Gr Wil

• 25 November 2013 - 13:49

Els:

Wat een mooie verhalen weer Annemiek!
    Geniet nog van de laatste week.

groetjes Jan en Els

• 25 November 2013 - 18:04

Annelies:

Hallo wereldreizigers

Zag op e-mail dat je weer een reisverslag gemaakt hebt.
    Ik ben er eens lekker voor gaan zitten om te smullen van je mooie verhalen.
    Wat een andere cultuur daar.
    Je snapt hier niet hoe de mensen daar zo tevreden kunnen zijn!
    Maar goed, blijf lekker schrijven en genieten, dan lezen wij al jullie verhalen met veel plezier.

Groeten uit Drunen

• 25 November 2013 - 18:35

Marian:

Wat een prachtige reis alweer voor jullie. Fijn dat je ons op deze manier mee laat genieten. Wat betreft die scooters en brommertjes: indrukwekkend allemaal hé. In Thailand hebben we dat ook veel gezien en bij de grensovergang naar Birma waren deze brommertjes complete "verhuiswagens" men vervoerde er alles mee, bedden, kratten enz. en soms zaten ze er met de hele familie op.
    Mooie foto's ook weer, prachtig om naar te kijken. Geniet lekker verder want je gaat de komende 2 weken vast nog veel meer zien. Groetjes aan iedereen,

Marian