Meknes en Volubius - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Annemieke Dijk - WaarBenJij.nu Meknes en Volubius - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Annemieke Dijk - WaarBenJij.nu

Meknes en Volubius

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

03 November 2014 | Marokko, Rabat

03-11
Vandaag worden we opgehaald door een chauffeur die ons zal begeleiden naar onze derde koningsstad Meknes en naar de Romeinse stad Volubius. Als we wegrijden zien we de nieuwe stad Fes pas goed. Moderne gebouwen en goede wegen. Het valt ons op dat er veel vlaggen langs de weg hangen en er is veel politie op de been. Volgens onze chauffeur zou de koning van Marokko in Het paleis van Fes zijn. De koning van Marokko is een geliefd man zo horen we telkens weer, hij heeft de Marrokanen vrijheid bezorgd na 40 jaar dictatuur. Het is ongeveer een uurtje rijden naar Volubius. Via een hoger gelegen weg zien krijgen we een prachtig beeld van deze ooit zo belangrijke Romeinse stad. Het is een van de best bewaarde Romeinse ruïnes in Noord Afrika. We besluiten zelf door de ruïnes te lopen zonder gids en schieten mooie plaatjes. Vooral het tegelwerk van de oude Haman is nog mooi in tact. We treffen een groep Nederlanders, de familie Kras, zo worden ze door hun gids telkens geroepen. Onze eigen chauffeur neemt ons weer mee verder en neemt een oude weg de bergen in. Nou ja weg... grintpad is wellicht een beter woord. Hij wil ons een mooi beeld geven op Moulay Idriss, een soort Mekka van Marokko. Als Marokkanen vijf keer naar deze plaats gaan op bedevaart is dat hetzelfde als een bezoek aan Mekka. Tot 1916 mochten niet-moslims er niet eens komen, nu wel maar zoals in alle plaatsen mogen we niet in de Moskee. Dat zou dan weer door de Fransen zijn verzonnen zeggen de gidsen, nou volgens mij zijn de Marokkanen nu toch zelf baas lijkt me. Er is een mausoleum voor de profeet Moulay Idriss, vanuit de bergen zien we het groene dak goed te liggen. We laten Moulay Idriss voor wat het is en rijden door naar Meknes. Onze chauffeur legt uit waar wij hem later die dag weer kunnen vinden, bij de gevangenis, het moet niet gekker worden maar in ieder geval makkelijk te onthouden. Meknes treedt je binnen door de prachtige Bad Mansour poort. Een erg vriendelijke man spreekt ons aan en vraagt of we een koetsje willen om het mausoleum van de sultan en koninklijk paleis met graanschuren en stallen te bekijken, daarna zal hij ons nog een rondleiding door de medina geven. We onderhandelen natuurlijk eerst over de prijs als we in de koets plaats nemen blijkt zij broer met ons mee te gaan, spreekt geen woord Engels maar goed met Frans kunnen we ook wel uit de voeten. Vooral de paardenstallen en de enorme graanhallen voor opslag zijn indrukwekkend. De sultan Moulay Ismael had 500 vrouwen en dubbel zoveel kinderen, pfff waar haalde hij de tijd vandaan. Het Frans sprekende mannetje levert ons weer veilig af bij de aardige man en deze neemt ons verder mee op sleeptouw. Uiteraard tuimelen we er weer in als hij ons een mooi oud huis wil laten zien, jawel een tapijtwinkel..... Uiteindelijk vraagt hij toch weer wat extra geld, ja voor de kinderen etc. maar wij herinneren hem aan de fixed price.
Onze chauffeur staat keurig te wachten bij de gevangenis en na een lange dag rijden we weer terug naar Fes. Onderweg wijst hij ons nog een wijngaard aan van een Frans echtpaar, wij snappen wel dat de druifjes hier ook lekker kunnen groeien. Tijdens onze laatste maaltijd in ons Riad Salama laten we dan ook nog maar een flesje openmaken.. Een maaltijd die niet bij iedereen lekker valt.....